Odraczanie przyjemności – ważny trening umiejętności dziecka
Odraczanie przyjemności, tłumienie podstawowych popędów jest podstawowym elementem inteligencji emocjonalnej. Jest to bardzo ważny trening umiejętności dziecka. Jest bazą do budowania motywacji, która z kolei napędza do działania i zapewnia osiąganie sukcesów.
Motywacja a odraczanie przyjemności.
Czy motywacja ma jakikolwiek wpływa z odraczaniem przyjemności? Może nie zastanawiamy się nad tym często ale dokładnie tak jest. Jeśli dziecko nauczy się odraczać przyjemność, przejdzie tego typu trening , będzie miało mniejsze skłonności do popadania w furię.
To nie jest tylko takie gadanie ale twierdzenie te oparte jest na dowodach naukowych. Badania pokazują, że osoby, które w wieku dziecięcym potrafiły odraczać przyjemność osiągają lepsze sukcesy w życiu. Cechuje je większa motywacja, potrafią zaangażować się w ciężką pracę po to, aby osiągnąć cel w przyszłości. Trening odraczania przyjemności jest bardzo ważnym treningiem umiejętności dziecka.
Ekspertyment na Uniwersytecie Stanforda.
Na Uniwersytecie Stanforda czterolatki poddano eksperymentowi – „testowi cukierków”. Miał on pokazać korelację pomiędzy odraczaniem przyjemności a motywacją, osiągnięciami w życiu.
Polegał on na tym, że dzieci wprowadzano pojedynczo do pokoju, w którym na stole leżał cukierek. Składano propozycję: „Jeśli chcesz, możesz teraz wziąć ten cukierek, ale jeśli zaczekasz ze zjedzeniem go, aż załatwię pilną sprawę, to dostaniesz aż dwa”. Po kilkunastu latach porównano, tych którzy zjedli cukierek od razu z tymi, którzy woleli poczekać.
Pierwsi byli bardziej zestresowani, mieli częstsze problemy wychowawcze, nie osiągali wyznaczonych samym sobie celów. Druga grupa dzieci była spokojniejsza, nie sprawiała szczególnych problemów i co ważne osiągała dużo lepsze wyniki w testach osiągnięć szkolnych. Potwierdza to korelację impulsywności ze zdolnością uczenia się. Ciało migdałowate, które jest źródłem impulsów emocjonalnych, jest ośrodkiem rozpraszającym uwagę i koncentrację, natomiast przednie części płatów czołowych są ośrodkiem pamięci operacyjnej.
Gdy człowieka absorbują emocje, zmniejsza się pojemność pamięci operacyjnej. Odnosząc to do ucznia, mniejszą uwagę poświęca on przerabianemu materiałowi, nauczycielowi w klasie. Jeśli taki stan trwa dłuższy czas, nawarstwia się deficyt wiadomości.
A więc uczmy dzieci odraczania przyjemności. Jest to bardzo ważny trening, który będzie miał znaczący wpływ na rozwój jego osobowości, na odniesienie szeroko rozumianego sukcesu w życiu.
Chcesz więcej? Zapraszam na platformę nauczyciele.malejezyki.pl